نشانه‌های افزایش قیمت آهن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن در هفته‌ای که گذشت با نوسانات مختلفی همراه بود. در ابتدای هفته، قیمت‌ها در اکثر بخش‌ها و زیرمجموعه‌های این بازار ثبات نسبی داشت، اما در ادامه شاهد افزایش قیمت در برخی از محصولات مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی بودیم. کارشناسان معتقدند که کمبود عرضه در برخی از گریدها و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، از جمله عواملی هستند که به رشد قیمت آهن در این هفته دامن زده‌اند...

آهن پرایس: در نخستین روز هفته پس از یک هفته‌ی نیمه‌تعطیل، شاهد ثبات نسبی قیمت‌ آهن آلات در اکثر بخش‌ها و زیرمجموعه‌های این بازار هستیم. معاملات همچنان با حجم پایینی انجام می‌شود و به گفته فعالان این حوزه، نقدینگی به سمت بازارهای دیگر سرازیر شده است.

مهار دلار با مداخلات ارزی

انس جهانی طلا در روزهای گذشته روند نزولی داشته و این موضوع نگرانی‌هایی را در بازار طلای داخلی ایجاد کرده است. فعالان این بازار معتقدند که بازیگران بزرگ بازار طلا و ارز که تا حد زیادی هم‌پوشانی دارند، برای جلوگیری از ریزش شدید قیمت طلا در داخل، قیمت دلار را افزایش خواهند داد. این پیش‌بینی تا حدی درست از آب درآمد و قیمت دلار در معاملات امروز حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان نسبت به نرخ‌های پایانی هفته گذشته افزایش یافته است.

اما از طرفی بانک مرکزی با هدف مهار نوسانات ارزی و جلوگیری از افزایش قیمت دلار، اقدامات مداخله‌ای خود را در بازارهای مختلف ارزی از جمله تهران، هرات، سلیمانیه و دبی تشدید کرده است. این مداخلات که از جمله شامل تزریق حواله و اسکناس، سرکوب معاملات فردایی و کنترل قیمت تتر می‌شود، تاکنون تا حدودی در ثبات قیمت دلار و جلوگیری از رشد آن موثر بوده است.

با وجود این، برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، احتمال دارد بانک مرکزی برای حفظ ثبات در بازار ارز، مداخلات خود را تا آن زمان ادامه دهد.

رشد قیمت در بازار آهن و فولاد

طبق گزارشات دریافتی، نرخ‌های پیشنهادی کف بازار میلگرد عمدتاً در محدوده ۲۵۵۰۰ تا ۲۶۰۰۰ تومان به همراه ارزش افزوده ثابت مانده است. به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه 25.800 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد فایکو نیز به 26.100 تومان رسید که حدود 400 تومان افزایش یافت.

همانطور که در گزارش‌های قبلی عنوان شده بود، شرکت‌های تولیدکننده میلگرد تنوع سایزهای تولیدی خود را محدود کرده‌اند و تمرکز خود را بر روی سایزهای پرمصرف گذاشته‌اند. این موضوع باعث شده تا تقاضای بالفعل در بازار کاهش یابد و تنها تقاضای بالقوه (تقاضای خرید سلف) باقی بماند. در نتیجه، حجم خروجی فیزیکی میلگرد از کارخانه‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

بنابراین در حال حاضر، تجار و کارخانه‌ها میلگرد می‌فروشند، اما به دلیل محدودیت تنوع سایز، میلگرد با مشخصات مورد نظر خریداران به طور کامل در دسترس نیست. این موضوع به نوعی باعث بروز کمبود موقتی میلگرد در بازار شده و از قیمت آن حمایت می‌کند؛ همچنین، این کمبود فرصتی را برای نوردکارانی که میلگرد را با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌کنند، فراهم کرده تا بخشی از تقاضای بالفعل را به سمت خود جلب کنند.

در حال حاضر، برخی از تجار که پیش‌تر میلگرد خریداری کرده‌اند، با مشکل عدم تحویل به موقع میلگرد از سوی کارخانه‌ها مواجه هستند. این موضوع به دلیل کمبود سایزهای خاص میلگرد در کارخانه‌ها ایجاد شده است.

با توجه به کمبود موقتی میلگرد در بازار، انتظار می‌رود که قیمت روز میلگرد در روزهای آینده در محدوده فعلی باقی بماند. با این حال، در صورت رفع این کمبود، نرخ این محصول ممکمن است دوباره روند نزولی خود را آغاز کند.

در همین راستا قیمت تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 10 تا 50 هزار تومانی همراه بود اما برخی کارخانه‌ها نیز قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند.

همچنین انواع ورق سیاه (st37 و st52) در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود. برخی کارخانه‌ها نیز در برخی ضخامت‌ها کاهش قیمت 100 تا 500 تومانی را اعمال کردند. قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل سبک و پروفیل در و پنجره در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر بود اما قیمت پروفیل اصفهان 500 تومان افزایش داشت. قیمت انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده بدون تغییر بود.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز و نبشی آریان فولاد با افزایش200 تا 400 تومانی همراه بود.

رشد جزئی قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا

بورس کالا در روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ میزبان عرضه ۲۳۰ هزار تن آهن اسفنجی بود. در این روز شاهد تقاضای ۰.۸ برابری نسبت به عرضه بودیم که در نهایت ۶۲ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفتند.

قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات اخیر با افزایش ۰.۲۵ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۱۲۳۹۷ تومان رسید این در حالی است که قیمت میانگین موزون معاملات آهن اسفنجی در هفته گذشته ۱۲۳۶۶ تومان بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تقاضا در رکود، میلگرد در مسیر صعود

با وجود تقاضای نسبتاً ضعیف، قیمت آهن اسفنجی در معاملات این هفته با افزایش جزئی همراه بود؛ به نظر می‌رسد کمبود عرضه در برخی از گریدها و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، عاملی برای این افزایش قیمت بوده باشد.







:: برچسب‌ها: قیمت روز میلگرد , قیمت روز آهن آلات , قیمت روز تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: